Micothon is een hooggespecialiseerd bedrijf in gewasbeschermingstechnologie. Vanuit een compacte kern van vier vaste medewerkers en enkele zzp’ers ontwikkelen en bouwen zij maatwerkoplossingen zoals spuitmachines, UVC-techniek voor schimmelbestrijding en vacuümextractie van insecten. Met een nichepositie en klanten in onder meer Canada, de VS, Rusland en Afrika concurreren zij met veel grotere spelers met grotere marketingbudgetten.
Toen eigenaar Theo Straathof bij Green aanklopte, was de aanleiding helder: ontevredenheid over de bestaande website. “Het was chaos, veel te veel informatie en geen duidelijke richting. Ik wist niet meer waar ik moest beginnen. Wat me aansprak in Green was hun agrarische achtergrond en het persoonlijke contact. Ze snappen onze wereld.”
Green startte met het aanscherpen van de positionering. Drie duidelijke pijlers vormden het fundament: spuitmachines, UVC-techniek en vacuümextractie van insecten. Van daaruit werd een complete rebranding uitgevoerd, inclusief een nieuwe, overzichtelijke en internationaal toegankelijke website. Het doel was tweeledig: Micothon positioneren als specialist én bezoekers overtuigen met innovatie en vakkennis, zonder te verdrinken in technische details.
De resultaten lieten niet lang op zich wachten. Een klant uit Canada bestelde een machine zonder dat er ooit persoonlijk contact was geweest, puur op basis van de website en het verhaal. “Dat was voor ons een primeur. Ook kregen we aanvragen uit onder andere Engeland. Het laat zien dat we nu echt internationaal gevonden worden.”
Theo omschrijft de samenwerking als effectief en constructief. “Wij benaderen dingen technisch, Green voegt daar het marketing-sausje aan toe. Ze brengen structuur, ontzorgen en hebben een prettige, resultaatgerichte manier van werken. Bovendien spreken we dezelfde taal – letterlijk en figuurlijk.”
Met de nieuwe branding en duidelijke positionering is Micothon niet alleen zichtbaarder geworden, maar ook beter voorbereid op de toekomst. “We denken na over opvolging en een mogelijke opsplitsing van het bedrijf. Dat er nu een heldere merkstructuur staat, maakt ons aantrekkelijker voor overnamekandidaten. Voor ons is dit echt een stap vooruit.”
Bekijk hier de case:
Merkarchitectuur op maat voor een high-tech pionier in de glastuinbouw